Bedrijf aan huis - Starten doe je zo



Als starter is het vrij eenvoudig om vanuit huis te werken. Je hoeft niet te investeren in een bedrijfsruimte en de ruimte is vaak al aanwezig. Een zolder, garage of rommelkamer is snel omgebouwd tot een volwaardige werkkamer. Toch is er een aantal regelingen waarmee je rekening moet houden. Een overzicht van de aandachtspunten voor het starten van een bedrijf aan huis.

Bestemmingsplan

Het feit dat je van plan bent een bedrijf aan huis te starten, wil nog niet zeggen dat dit ook daadwerkelijk is toegestaan. Het bestemmingsplan van de gemeente geeft per gebied aan welke activiteiten hier wel of niet mogen plaatsvinden.

Het hangt dus af van het soort bedrijf dat je wilt starten. Als je regelmatig klanten over de vloer hebt in een woongebied, kan dit bijvoorbeeld parkeeroverlast opleveren. En een zelfstandig kleermaker kan met zijn naaimachine voor geluidsoverlast bij de buren zorgen.

Het is daarom van belang om op tijd te informeren naar het bestemmingsplan, aangezien de start van een bepaald type onderneming soms verboden is. Een horecabedrijf of een zaak in de detailhandel vanuit huis beginnen is bijvoorbeeld vaak überhaupt niet mogelijk.

Als het bedrijf aan huis wel in het bestemmingsplan past - vrije beroepen als arts, accountant en tekstschrijver hebben automatisch toestemming - moet je het bedrijf aanmelden bij de gemeente. Als jouw onderneming niet in het bestemmingsplan past, kun je een ontheffing of aanpassing aanvragen. Win hierover advies in bij de gemeente.

Een huis is geen bedrijfspand

Het klinkt heel logisch: van de gemeente moet een woonhuis het oorspronkelijke woonkarakter behouden. Toch ligt het gevaar op de loer dat jouw woning in een bedrijfspand verandert. Een bedrijf aan huis kan snel groeien, denk bijvoorbeeld aan een webshop die je thuis beheert.

De zaken gaan goed, de voorraden worden groter en er is meer opslagruimte nodig. Handig die zolder, handig die werkkamer, handig die kinderkamer. Tot het huis vol ligt en het een verkapt bedrijfspand is geworden. Daarom hebben de meeste gemeenten besloten dat er maximaal 1/3 van je woning dienst mag doen als bedrijfsruimte. Dit verschilt overigens per gemeente, dus check dit altijd.

Daarnaast mag het bedrijf geen overlast veroorzaken. Denk aan een zelfstandige kleermaker die moet doorwerken om een grote klus af te maken. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de buren dande halve nacht wakker liggen van een driftig ratelende naaimachine.

Verder mag je geen reclame maken op het huis. Aanplakbiljetten - of erger - neonverlichting is volstrekt uit den boze. Het enige wat in dat opzicht is toegestaan, is een apart naambordje, zodat de klanten weten op welk nummer de nagelstylist woont.

Werkruimte

Als je dagelijks thuis werkt, is het belangrijk om werk en privé zoveel mogelijk gescheiden te houden. Anders ben je altijd aan het werk. De eerste stap hiervoor is het creëren van een aparte werkplek.

In de woonkamer werken lijkt misschien best gezellig, maar het is totaal niet productief. Het komt ook niet professioneel over om zakelijke telefoongesprekken te voeren met de herrie van spelende of huilende kinderen op de achtergrond.

Richt daarom een echte werkkamer in. Dat kan de zolder zijn, de garage of een rommelkamer, zolang je er maar rustig kunt werken. Bewaak deze grens om zo effectief mogelijk te werken. Maak iedereen in huis duidelijk dat, als jij in de werkkamer bent, je ook écht aan het werk bent en in principe niet gestoord mag worden.

Als je klanten aan huis ontvangt, is het verstandig om een extern kantoor aan huis te maken. Dat wil zeggen: een werkruimte met een eigen ingang. Het staat als accountant best amateuristisch wanneer je de klant door de gang met speelgoed, langs de wc en de openstaande slaapkamerdeuren naar je werkkamer op zolder moet leiden.

Personeel

Het is niet toegestaan om personeel in te huren bij een bedrijf aan huis. Als je iemand in dienst neemt, ben je verplicht deze persoon ook kost en inwoning te geven, aangezien in een bedrijf aan huis er alleen bewoners mogen werken.

Als je een zelfstandige kapper bent die vanuit huis werkt, kun je dus geen extra kapper inhuren om in geval van drukte bij te springen.


Aftrekposten

Voor een bedrijf aan huis gelden dezelfde aftrekposten en dezelfde fiscale voorwaarden als voor ieder ander klein bedrijf. Wanneer je externe bedrijfsruimte huurt of koopt, kun je deze kosten aftrekken als bedrijfskosten. Als je vanuit huis werkt, geldt dit in principe niet.

Er zijn uitzonderingen, maar dan moet het werkgedeelte een aparte opgang hebben en volledige eigen (sanitaire) voorzieningen hebben, zodat de fiscus dit als een bedrijfspand ziet.

Daar komt bij dat het grootste deel van je inkomen ook daadwerkelijk in dit kantoor verdiend moet worden. De belastingdienst heeft een tool ontwikkeld om te checken of dit op jouw woning van toepassing is.

Let op: er bestaan fiscale verschillen tussen een huur- en koopwoning, vraag dit dus eventueel na bij je accountant. Als je geen eigen opgang hebt voor je kantoor en de werkkamer gewoon in huis hebt, is het niet mogelijk om deze ruimte als bedrijfskosten af te trekken.

Dat geldt overigens ook voor de inrichting van de werkkamer. Het modieuze bureau, de ergonomische stoel, het komt allemaal voor eigen rekening. De apparaten die je gebruikt voor je werk vallen dan weer wel onder bedrijfskosten. Een laptop, koptelefoon, printer, nietmachine, telefoon of vakliteratuur: alles wat je nodig hebt om je vak uit te oefenen is fiscaal aftrekbaar.

Verzekeringen

Ook al ben je thuis aan het werk, verzekeringsmaatschappijen maken altijd een onderscheid tussen zakelijk en privé.

Normaal gesproken heb je al een privé-inboedelverzekering, maar daar zijn de bedrijfsmiddelen die je thuis gebruikt voor je werk niet automatisch in meeverzekerd. Voor alle zakelijke activiteiten moet je dus een aparte bedrijfsverzekering afsluiten.

Dat geldt niet alleen voor de inboedelverzekering, maar ook voor de aansprakelijkheidsverzekering, opstalverzekering en rechtsbijstandverzekering. Deze verzekeringen zijn volledig fiscaal aftrekbaar voor alle ondernemers.

Zeg vaarwel tegen je klanten en verdubbel je omzet



Ja, ik weet het, het klinkt gek.. je klanten vaarwel zeggen en toch je omzet verdubbelen, maar geloof me, het werkt echt! En daarbij, het is soms ook erg noodzakelijk.

Nee zeggen

Soms kom je mensen tegen die met het grootste gemak nee kunnen zeggen als hen iets wordt gevraagd. Ik heb daar altijd (stiekem) toch wel bewondering voor, want die mensen hebben het toch wel makkelijk gemaakt voor zichzelf en ze voelen zich er niet eens schuldig over. Behoor jij niet tot deze personen? Geen nood, de meeste mensen zijn er niet zo goed in, nee zeggen en zeker ondernemers niet die ‘afhankelijk’ zijn van klanten. Want, klanten zijn omzet en omzet betekent inkomsten toch? Maar, ik raad je aan om het toch eens te proberen! Je zegt namelijk niet voor niets nee.

Neem je klanten onder de loep


Vraag jezelf af, zijn mijn klanten allemaal droomklanten? Of zitten er klanten tussen waar je heel veel energie in moet steken, het toch niet gewaardeerd word wat je doet en uiteindelijk krijg je er negatieve energie voor terug? Dit kennen we allemaal wel toch? Klanten die je liever ziet gaan dan komen, omdat ze bijvoorbeeld de allerlaagste prijs willen betalen, het nooit genoeg is, hoe hard jij je best ook doet. Nu is dit niet zo gek, we willen allemaal zo min mogelijk betalen. Maar we willen wel kwaliteit, en dat gaat meestal niet helemaal hand in hand met een lage, of de laagste prijs. En bedenk wel, als ze ergens anders nog minder hoeven te betalen gaan ze toch weer snel weg.

Onderbuikgevoel


Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat ook ik, toen ik startte met mijn bedrijf, tegen iedere potentiele klant ja zei. Ik wilde namelijk groeien en omzet draaien, dus ja, dan heb je klanten nodig. Maar ken je dat onderbuik gevoel? Dat je verteld dat dit eigenlijk niet een klant is die goed bij jou past? Bij jouw werkwijze? JUIST! Luister naar je onderbuik gevoel! Ook mij is dit een aantal keren overkomen, dacht, ik geef het een kans, misschien oordeel ik te snel. Ik negeerde dus mijn onderbuikgevoel, maar vroeg of laat bleek altijd weer dat mijn onderbuik gevoel juist bleek te zijn. Dus probeer te luisteren, te voelen en dan een beslissing te nemen waar jij gelukkig van wordt.

Tijd om dag te zeggen


Nou heb je die klant eenmaal binnen en wil je hem of haar er ook niet zo snel uitzetten. Maar, ook hier geld weer, luister naar je gevoel. En ja, dat heb ik ook gedaan, en ja, de eerste keer is dat doodeng! Een kant zeggen dat ze beter naar een andere dienstverlener op zoek kunnen gaan. Oeps! Buikpijn had ik ervan, maar aan de andere kant voelde ik me ook heel erg dapper. Want die klant kost je negatieve energie en dat is energie die je dus niet moet hebben als ondernemer. En weet je wat? De tijd die je in deze klant steekt, die zo min mogelijk wil betalen en je negatieve energie geeft, die kan je dan dus besteden aan een klant die er wel voor wil betalen en die je positieve energie geeft! Jouw ideale droomklant!

Take action


Dus, stap 1, denk na over wat jouw ideale klant is en welke klant jou energie kost in plaats van geeft. Kijk eens goed naar je klantenbestand en misschien is het tijd om een paar klanten vaarwel te zeggen..

Comment

Vindt jij het ook moeilijk om nee te zeggen? Ik ben bebieuwd naar jouw ervaringen. Laat hieronder jouw reactie achter over jouw ervaringen!



www.fi-nance.nl Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
0345-501828



Auto van de zaak, of toch liever privé?



Als je een auto zowel privé als zakelijk wilt gebruiken, dan heb je twee keuzemogelijkheden (Belastingdienst, 2015):

1.     De auto is van de onderneming (en is dus vermogen van de onderneming)

2.     De auto is van jouzelf (en behoort dus tot je privévermogen)

De keuze die je maakt heeft gevolgen voor de manier waarop de kosten verwerkt worden in de winstberekening.

Gebruik je de auto niet meer dan 500 km privé, dan wordt de auto voor de inkomstenbelasting als een auto van de onderneming beschouwd. Je mag in dit geval niet kiezen. Rijdt je wel meer dan 500 km voor privédoeleinden, dan mag je kiezen of je de auto als privévermogen of ondernemingsvermogen aanmerkt. Per nieuwe auto mag je hier opnieuw over kiezen. Gebruik je een auto gedeeltelijk of volledig voor de onderneming, dan mag je voor de btw kiezen of je de auto tot het privévermogen of ondernemingsvermogen rekent. De keuze voor de inkomstenbelasting maakt hierbij niet uit (Belastingdienst, 2015).

Ondernemingsvermogen

Rijdt je een auto van de onderneming, dan behoort deze auto niet tot het privévermogen. De kosten die met de auto gemoeid gaan zijn dan ook voor de onderneming. Er zijn drie mogelijkheden waarop een onderneming aan een auto kan komen: je eigen auto wordt van de onderneming, de auto wordt gekocht of de auto wordt geleaset. Bij de eerste mogelijkheid komt de auto op de balans van de onderneming en worden kosten voortaan ten laste gebracht aan de winst. Koop je een auto voor de onderneming, dan komt de auto voor de inkomstenbelasting bij het vermogen van de onderneming. De autohandelaar brengt btw in rekening, die je kunt aftrekken als voorbelasting van de te betalen btw, mits je met btw belaste prestaties levert. Een leaseauto behoort niet tot het ondernemingsvermogen, maar de kosten worden wel ten laste gebracht van het resultaat.

Nog geen aangifte inkomstenbelasting 2014 gedaan?





Dit jaar had je een maand langer de tijd om aangifte inkomstenbelasting te doen. Maar, misschien was dit nog niet voldoende tijd voor je en zit je nog steeds tegen de aangifte aan te hikken. Hiervoor heb je uitstel aan kunnen vragen tot 1 september. De tijd dringt dus.

Controleer de gegevens

Tegenwoordig heeft de belastingdienst al gegevens voor je ingevuld, maar controleer deze goed. De fiscus heeft niet alle gegevens paraat en ook fiscale voordelen worden niet automatisch meegenomen.

Verreken schulden

In box 3 worden spaargeld, beleggingen en ander vermogen belast. De basis is 1 januari van het betreffende jaar. Er is een heffingsvrij vermogen van 21.139 euro (partners: 42.278). Schulden tellen mee bij het bepalen van de omvang van je vermogen. Schulden die je maakte voor de aanschaf van een auto of tweede huis tellen allemaal mee, net als een negatief banksaldo en schuld bij familie.

Trek ziektekosten af

De overheid heeft flink het mes gezet in aftrekposten bij ziekte of invaliditeit, maar helemaal weg zijn ze niet. Het loont om de voorwaarden goed te bestuderen. Aftrekbaar zijn (onder voorwaarden) kosten van behandelingen, sommige hulpmiddelen, kleding, beddengoed, vervoer, een dieet en extra gezinshulp. Ook kosten die zijn gemaakt voor je partner en kinderen jonger dan 27 jaar en inwonende, hulpbehoevende ouders en ernstig gehandicapten zijn aftrekbaar.

Je eigen bedrijf starten vanuit de WW




Het kan voorkomen dat je werkloos bent geraakt en een werkloosheidsuitkering geniet (WW-uitkering). Als het vinden van een nieuwe baan moeizaam verloopt, kun je ook een eigen onderneming beginnen. Als je dit op tijd aangeeft bij het UWV kun je een deel van de WW-uitkering behouden en tegelijkertijd een onderneming starten. Je leest nu hoe dat werkt.


§1. Beginnen met de onderneming

Je kunt op drie manier als zelfstandige aan het werk vanuit de WW, te noemen:

1.     Met een startperiode

2.     Met urenkorting

3.     Zonder behoud van de WW

Starten vanuit de WW: met een startperiode