Zeg vaarwel tegen je klanten en verdubbel je omzet



Ja, ik weet het, het klinkt gek.. je klanten vaarwel zeggen en toch je omzet verdubbelen, maar geloof me, het werkt echt! En daarbij, het is soms ook erg noodzakelijk.

Nee zeggen

Soms kom je mensen tegen die met het grootste gemak nee kunnen zeggen als hen iets wordt gevraagd. Ik heb daar altijd (stiekem) toch wel bewondering voor, want die mensen hebben het toch wel makkelijk gemaakt voor zichzelf en ze voelen zich er niet eens schuldig over. Behoor jij niet tot deze personen? Geen nood, de meeste mensen zijn er niet zo goed in, nee zeggen en zeker ondernemers niet die ‘afhankelijk’ zijn van klanten. Want, klanten zijn omzet en omzet betekent inkomsten toch? Maar, ik raad je aan om het toch eens te proberen! Je zegt namelijk niet voor niets nee.

Neem je klanten onder de loep


Vraag jezelf af, zijn mijn klanten allemaal droomklanten? Of zitten er klanten tussen waar je heel veel energie in moet steken, het toch niet gewaardeerd word wat je doet en uiteindelijk krijg je er negatieve energie voor terug? Dit kennen we allemaal wel toch? Klanten die je liever ziet gaan dan komen, omdat ze bijvoorbeeld de allerlaagste prijs willen betalen, het nooit genoeg is, hoe hard jij je best ook doet. Nu is dit niet zo gek, we willen allemaal zo min mogelijk betalen. Maar we willen wel kwaliteit, en dat gaat meestal niet helemaal hand in hand met een lage, of de laagste prijs. En bedenk wel, als ze ergens anders nog minder hoeven te betalen gaan ze toch weer snel weg.

Onderbuikgevoel


Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat ook ik, toen ik startte met mijn bedrijf, tegen iedere potentiele klant ja zei. Ik wilde namelijk groeien en omzet draaien, dus ja, dan heb je klanten nodig. Maar ken je dat onderbuik gevoel? Dat je verteld dat dit eigenlijk niet een klant is die goed bij jou past? Bij jouw werkwijze? JUIST! Luister naar je onderbuik gevoel! Ook mij is dit een aantal keren overkomen, dacht, ik geef het een kans, misschien oordeel ik te snel. Ik negeerde dus mijn onderbuikgevoel, maar vroeg of laat bleek altijd weer dat mijn onderbuik gevoel juist bleek te zijn. Dus probeer te luisteren, te voelen en dan een beslissing te nemen waar jij gelukkig van wordt.

Tijd om dag te zeggen


Nou heb je die klant eenmaal binnen en wil je hem of haar er ook niet zo snel uitzetten. Maar, ook hier geld weer, luister naar je gevoel. En ja, dat heb ik ook gedaan, en ja, de eerste keer is dat doodeng! Een kant zeggen dat ze beter naar een andere dienstverlener op zoek kunnen gaan. Oeps! Buikpijn had ik ervan, maar aan de andere kant voelde ik me ook heel erg dapper. Want die klant kost je negatieve energie en dat is energie die je dus niet moet hebben als ondernemer. En weet je wat? De tijd die je in deze klant steekt, die zo min mogelijk wil betalen en je negatieve energie geeft, die kan je dan dus besteden aan een klant die er wel voor wil betalen en die je positieve energie geeft! Jouw ideale droomklant!

Take action


Dus, stap 1, denk na over wat jouw ideale klant is en welke klant jou energie kost in plaats van geeft. Kijk eens goed naar je klantenbestand en misschien is het tijd om een paar klanten vaarwel te zeggen..

Comment

Vindt jij het ook moeilijk om nee te zeggen? Ik ben bebieuwd naar jouw ervaringen. Laat hieronder jouw reactie achter over jouw ervaringen!



www.fi-nance.nl Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
0345-501828



U heeft geen rechten om opmerkingen te plaatsen.