Bedrijf aan huis - Starten doe je zo



Als starter is het vrij eenvoudig om vanuit huis te werken. Je hoeft niet te investeren in een bedrijfsruimte en de ruimte is vaak al aanwezig. Een zolder, garage of rommelkamer is snel omgebouwd tot een volwaardige werkkamer. Toch is er een aantal regelingen waarmee je rekening moet houden. Een overzicht van de aandachtspunten voor het starten van een bedrijf aan huis.

Bestemmingsplan

Het feit dat je van plan bent een bedrijf aan huis te starten, wil nog niet zeggen dat dit ook daadwerkelijk is toegestaan. Het bestemmingsplan van de gemeente geeft per gebied aan welke activiteiten hier wel of niet mogen plaatsvinden.

Het hangt dus af van het soort bedrijf dat je wilt starten. Als je regelmatig klanten over de vloer hebt in een woongebied, kan dit bijvoorbeeld parkeeroverlast opleveren. En een zelfstandig kleermaker kan met zijn naaimachine voor geluidsoverlast bij de buren zorgen.

Het is daarom van belang om op tijd te informeren naar het bestemmingsplan, aangezien de start van een bepaald type onderneming soms verboden is. Een horecabedrijf of een zaak in de detailhandel vanuit huis beginnen is bijvoorbeeld vaak überhaupt niet mogelijk.

Als het bedrijf aan huis wel in het bestemmingsplan past - vrije beroepen als arts, accountant en tekstschrijver hebben automatisch toestemming - moet je het bedrijf aanmelden bij de gemeente. Als jouw onderneming niet in het bestemmingsplan past, kun je een ontheffing of aanpassing aanvragen. Win hierover advies in bij de gemeente.

Een huis is geen bedrijfspand

Het klinkt heel logisch: van de gemeente moet een woonhuis het oorspronkelijke woonkarakter behouden. Toch ligt het gevaar op de loer dat jouw woning in een bedrijfspand verandert. Een bedrijf aan huis kan snel groeien, denk bijvoorbeeld aan een webshop die je thuis beheert.

De zaken gaan goed, de voorraden worden groter en er is meer opslagruimte nodig. Handig die zolder, handig die werkkamer, handig die kinderkamer. Tot het huis vol ligt en het een verkapt bedrijfspand is geworden. Daarom hebben de meeste gemeenten besloten dat er maximaal 1/3 van je woning dienst mag doen als bedrijfsruimte. Dit verschilt overigens per gemeente, dus check dit altijd.

Daarnaast mag het bedrijf geen overlast veroorzaken. Denk aan een zelfstandige kleermaker die moet doorwerken om een grote klus af te maken. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de buren dande halve nacht wakker liggen van een driftig ratelende naaimachine.

Verder mag je geen reclame maken op het huis. Aanplakbiljetten - of erger - neonverlichting is volstrekt uit den boze. Het enige wat in dat opzicht is toegestaan, is een apart naambordje, zodat de klanten weten op welk nummer de nagelstylist woont.

Werkruimte

Als je dagelijks thuis werkt, is het belangrijk om werk en privé zoveel mogelijk gescheiden te houden. Anders ben je altijd aan het werk. De eerste stap hiervoor is het creëren van een aparte werkplek.

In de woonkamer werken lijkt misschien best gezellig, maar het is totaal niet productief. Het komt ook niet professioneel over om zakelijke telefoongesprekken te voeren met de herrie van spelende of huilende kinderen op de achtergrond.

Richt daarom een echte werkkamer in. Dat kan de zolder zijn, de garage of een rommelkamer, zolang je er maar rustig kunt werken. Bewaak deze grens om zo effectief mogelijk te werken. Maak iedereen in huis duidelijk dat, als jij in de werkkamer bent, je ook écht aan het werk bent en in principe niet gestoord mag worden.

Als je klanten aan huis ontvangt, is het verstandig om een extern kantoor aan huis te maken. Dat wil zeggen: een werkruimte met een eigen ingang. Het staat als accountant best amateuristisch wanneer je de klant door de gang met speelgoed, langs de wc en de openstaande slaapkamerdeuren naar je werkkamer op zolder moet leiden.

Personeel

Het is niet toegestaan om personeel in te huren bij een bedrijf aan huis. Als je iemand in dienst neemt, ben je verplicht deze persoon ook kost en inwoning te geven, aangezien in een bedrijf aan huis er alleen bewoners mogen werken.

Als je een zelfstandige kapper bent die vanuit huis werkt, kun je dus geen extra kapper inhuren om in geval van drukte bij te springen.


Aftrekposten

Voor een bedrijf aan huis gelden dezelfde aftrekposten en dezelfde fiscale voorwaarden als voor ieder ander klein bedrijf. Wanneer je externe bedrijfsruimte huurt of koopt, kun je deze kosten aftrekken als bedrijfskosten. Als je vanuit huis werkt, geldt dit in principe niet.

Er zijn uitzonderingen, maar dan moet het werkgedeelte een aparte opgang hebben en volledige eigen (sanitaire) voorzieningen hebben, zodat de fiscus dit als een bedrijfspand ziet.

Daar komt bij dat het grootste deel van je inkomen ook daadwerkelijk in dit kantoor verdiend moet worden. De belastingdienst heeft een tool ontwikkeld om te checken of dit op jouw woning van toepassing is.

Let op: er bestaan fiscale verschillen tussen een huur- en koopwoning, vraag dit dus eventueel na bij je accountant. Als je geen eigen opgang hebt voor je kantoor en de werkkamer gewoon in huis hebt, is het niet mogelijk om deze ruimte als bedrijfskosten af te trekken.

Dat geldt overigens ook voor de inrichting van de werkkamer. Het modieuze bureau, de ergonomische stoel, het komt allemaal voor eigen rekening. De apparaten die je gebruikt voor je werk vallen dan weer wel onder bedrijfskosten. Een laptop, koptelefoon, printer, nietmachine, telefoon of vakliteratuur: alles wat je nodig hebt om je vak uit te oefenen is fiscaal aftrekbaar.

Verzekeringen

Ook al ben je thuis aan het werk, verzekeringsmaatschappijen maken altijd een onderscheid tussen zakelijk en privé.

Normaal gesproken heb je al een privé-inboedelverzekering, maar daar zijn de bedrijfsmiddelen die je thuis gebruikt voor je werk niet automatisch in meeverzekerd. Voor alle zakelijke activiteiten moet je dus een aparte bedrijfsverzekering afsluiten.

Dat geldt niet alleen voor de inboedelverzekering, maar ook voor de aansprakelijkheidsverzekering, opstalverzekering en rechtsbijstandverzekering. Deze verzekeringen zijn volledig fiscaal aftrekbaar voor alle ondernemers.