Hoe zit dat nu eigenlijk met mijn woonlasten als zelfstandige?


Woonlasten aftrekbaar als zelfstandige?

Huurwoning

Als Zelfstandigen een woning huren, mogen zij de volledige huurkosten als fiscale aftrekpost voor hun onderneming opvoeren.

Zelfstandigen zonder personeel mogen de volledige huurkosten van een huurwoning aftrekken, mits ze aan een aantal voorwaarden voldoen.

De belangrijkste voorwaarden zijn:

* 10% van de woning moet als bedrijfsruimte gebruikt worden

* Aftrek van huur (en overige woonlasten) is alleen mogelijk indien de aftrek vanaf start onderneming werd gedaan of indien je met de onderneming bent verhuisd naar een nieuw huurhuis

*Het aftrekken van de huur leidt er wel toe dat je een bijdrage voor privé gebruik van je eigen woning moet bijtellen op basis van een percentage van de WOZ waarde (1,85%). Dit betekent dat als u een groot deel van uw woning als zakelijk gebruikt of indien de WOZ waarde relatief hoog is, het wellicht aantrekkelijker is om of de woning fiscaal te splitsen of de huur niet af te trekken.

*Indien je als zelfstandige huursubsidie geniet en de huurlasten aftrekt, geldt dat de huursubsidie fiscaal als inkomen wordt gezien. Die moet je dus bij je winst uit onderneming optellen.

Koopwoning

Als je een koopwoning bezit liggen de regels weer anders.

Is je werkruimte fysiek gescheiden van de rest van het huis en afzonderlijk te verhuren?

Om te bepalen of de woonlasten aftrekbaar zijn als zakelijke kosten moet je eerst deze twee vragen beantwoorden:

  1. Gaat het om een zelfstandige werkruimte of niet?
  2. Is je huis privébezit of maakt het deel uit van      je ondernemingsvermogen?
Eerst vraag 1. Wanneer sprake is van een zelfstandige werkruimte staat niet nauwkeurig in de wet omschreven. In de praktijk heeft een zelfstandige werkruimte in elk geval een eigen ingang en wc en kan deze ruimte in principe afzonderlijk aan een derde worden verhuurd. Denk aan een huisarts met praktijk aan huis of aan een ondernemer die zijn bedrijf bestiert vanuit een vroegere garage of tuinhuis.

Niet-zelfstandige werkruimte

Als niet aan bovenstaande criteria wordt voldaan, gaat het automatisch om een niet-zelfstandige werkruimte. Denk aan een aparte kamer of studio die volledig als werkruimte wordt gebruikt, maar die niet aan bovenstaande criteria voldoet.

Bij een niet-zelfstandige werkruimte zijn de regels duidelijk: dan blijft het hele huis fiscaal een eigen woning: de rentelasten (minus het woningwaardeforfait) zijn aftrekbaar in box 1, verdere kosten die je maakt voor je werkruimte, zoals verwarming en een schildersbeurt, zijn niet aftrekbaar. Deze situatie geldt voor de meeste ondernemers die vanuit huis werken.

… of wel zelfstandige werkruimte

Is er wel sprake van een zelfstandige werkruimte, dan is de fiscale behandeling heel anders:

  • De werkruimte valt in box 3. Stel dat de      werkruimte 25 procent uitmaakt van je hele huis, dan moet je 25 procent      van de woz-waarde minus 25 procent van de hypotheek opgeven in box 3. Je      betaalt over het saldo elk jaar 1,2 procent vermogensrendementsheffing.
  • Je mag 4 procent van de woz-waarde (van deze 25      procent) als bedrijfskosten opvoeren.
  • Alle overige kosten van de werkruimte zijn      aftrekbaar als bedrijfskosten. Dan gaat het om de kosten van de inrichting      en alle andere kosten die nodig zijn om te werken, maar ook om een      percentage (in dit voorbeeld 25 procent) van alle energiekosten en andere      woonlasten voor het hele huis.
Hierboven is uitgegaan van de eigen woning als privébezit. Dit is bij verreweg de meest ondernemers het geval. Maar bij sommige ondernemers staat hun huis op de zaak (vraag 2). Dan zijn de regels weer anders.



Heb je nog vragen? Maak gerust een afspraak met één van onze adviseurs.

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

0345-501828






U heeft geen rechten om opmerkingen te plaatsen.

LinkedIn Fin-Nance Consultancy 
LinkedIn Fin-Nance Consultancy 
Facebook Fin-Nance Consultancy
E-mail Fin-Nance Consultancy