Het woord wat niet als eerste opkomt maar wel kan gaan spoken door het hoofd van een beginnende ondernemer: boekhouding.

Het moet, maar hoe en wat? En heb je er wel verstand van?

Inrichten Financiële administratie
Cijfers geven je inzicht en overzicht hoe het gaat met jouw bedrijf. Bij een juiste inrichting kun je zien wanneer je geld kunt verwachten en eventueel herinneringen moet sturen, waar je geld aan uitgeeft en hoe je uiteindelijk op kosten kunt besparen.

Door het bijhouden van de administratie kun je sturen maar ook bijsturen zodra het de verkeerde kant op gaat en je teveel kosten maakt. Het wordt ook lastiger om zonder goede administratie aanspraak te kunnen maken op aftrekposten voor ondernemers. En, de bank vraagt soms ook om cijfers. Bijvoorbeeld als je een financiering nodig hebt.

Boekhouding, wat moet ik bewaren?
De Belastingdienst gaat er vanuit dat je documenten en jouw administratie bewaart. Je moet immers kunnen bewijzen dat wat je hebt verdiend ook overeenkomt met de belastingaangifte:

  • financiële administratie;
  • verzonden en ontvangen facturen;
  • contracten;
  • opdrachtbevestigingen;
  • bankafschriften;
  • correspondentie met klanten;
  • uren- en KM administratie;

Waarom en hoelang bewaren?
Je moet jouw gegevens ten minste 7 jaar bewaren. Hou er wel rekening mee dat jij voor de belastingdienst moet aantonen wat je hebt verdiend. Met een goed ingerichte administratie is dit eenvoudig te doen. Heb je dit niet wordt het lastiger en kan het zijn dat de belastingdienst gaat schatten. Dit is meestal niet in jouw voordeel.

Wat is het minimale voor de indeling van de boekhouding?

  • Grootboek en balans
  • Kas- en bankboek
  • Winst- en verliesrekening

Afhankelijk van de grootte van de onderneming en transacties kun je prima uit de weg met Excel. Je kunt dan eenvoudig tabbladen aanmaken en inkomsten, uitgaven, af te dragen BTW, facturen etc vastleggen. Heb je er interesse in, wij bieden Finance Excellent (boekhouden met Excel).

Heb je meer transacties kun je met een online boekhoudpakket meer uit de voeten. Het voordeel is dat je via de app of applicatie altijd direct kunt boeken en online overzicht en inzicht hebt. En het vastleggen van bonnen, facturen en uren gaat meestal eenvoudiger. Wij werken met Exact Online en kunnen eenvoudig een omgeving voor je aanmaken.

Heb je personeel dan komt er nog meer bij kijken. De personeelsadministratie moet je goed administreren en bewaren. Dit leggen wij graag uit mocht je hier vragen over hebben.

Interesse in een adviesgesprek? Mail info@fi-nance.nl of bel 030-7370296 voor contact met één van onze consultants. 

  • Dit doen wij voor ondernemers 
  • Wij ontzorgen
  • Wij zijn betrokken
  • Wij zijn jouw sparringpartner
  • Wij geven inzicht en overzicht
  • Wij zijn open en transparant
  • Wij zijn professioneel
  • Wij hebben echt aandacht 
  • En wij hebben een beetje humor
  • Een greep uit onze dienstverlening
  • Invoer / verwerken administratie
  • Aangifte omzetbelasting 
  • ICP aangiftes
  • Opstellen jaarcijfers
  • Facturatie en debiteurenbeheer
  • Aangifte inkomstenbelasting
  • Pro-actief advies
  • Onbeperkt vragen stellen.

EMAIL

info@fi-nance.nl

TELEFOON

0307370296

LOCATIE

HOUTEN